Din beställning
Du har inga produkter i din beställning

Villkor och information

Villkor
Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@akutgruppen.se

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp när ni genomför köpet genom att klicka på "Bekräfta order". Dock; vissa artiklar har krav om minsta antal för köp. Vid forcering av butikens teknik, genom iläggande av färre antal av en sådan artikel i varukorgen än tillåtet, gäller ej avtal om köp. Svenska Akutgruppen AB har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år.


2. Pris
På priserna tillkommer moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Svenska Akutgruppen inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt
En fraktkostnad tillkommer vid beställning under 2.000 kr exkl.moms. Vid beställning för mer än 2.000 SEK exkl.moms ingår fri frakt till EN adress inom Sverige. Om Kunden önskar leverans till olika adresser tillkommer fraktkostnad även vid beställning över 2.000 SEK.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura (Endast inom Sverige) 30 dgr för juridiska personer. Privatpersoner faktureras men leverans sker normalt först efter betalning (=förskottsbetalning via faktura).
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor.

4.2 Betalningsvillkor
Vid fakturabetalning gäller 30 dagar från det att varan mottas.  

4.3 Svenska Akutgruppen förbehåller sig rätten att, utan förklaring, begära förskottsbetalning. Detta kan främst bli aktuellt för nya kunder vid högre belopp, samt för privatpersoner vid samtliga belopp. 

4.4 Förskottsbetalning
Du kan alltid välja att betala i förskott utan kostnad. Varorna skickas då när vi mottagit betalning. Kontakta oss om du önskar betala i förskott.

Betalningsvillkor 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning kan komma att ske.

5. Leveranser
I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden variera. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av normalt av DHL, TNT eller Posten, alternativt annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post, alternativt dörr-dörr. 

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommi. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

7. Transportrisken 
Svenska Akutgruppen ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor
När får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade. Är varan skadan eller felaktig kontakta oss så snart som möjligt via info@akutgruppen.se

9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning.  Vid utnyttjande av ångerrätt betalar du som kund för frakten både till dig och returfrakten. En absolut förutsättning för att få återlämna en vara är att den är i absolut nyskick i obruten förpackning. Näringsidkare omfattas ej av distansavtalslagen.

Om du har några frågor kring ångerrätt, reklamation så kan du kontakta oss så svarar vi på dina frågor.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via epost info@akutgruppen.se innan du skickar något och lägg med fakturan/kvittot. Kom ihåg att du ansvarar för varan tills den har levererats till oss, men om varan är felaktig så är det vi som står för returkostnaden.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

11. Återbetalningar 
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid inom 30 dagar.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@akutgruppen.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.

14. Anmälningar till Instruktörsakademiens utbildningar

Anmälningar till våra olika instruktörstbildningar är att betrakta som bindande efter att de köpts i vår butik, vilket sker när ni klickar på "Bekräfta köp". IP-adress registreras av vårt system. Platsen kan dock överlåtas utan extra kostnad. Vid sjukdom (läkarintyg krävs) kan platsen flyttas fram en gång till nästa kurstillfälle. Enligt distansavtalslagen kan konsumenter avanmäla upp till 14 dagar efter köpt kurs via webbutiken eller telefon. Eventuellt utskickat material ska då omgående returneras i oanvänt skick till Akutgruppen, utan kostnad för Akutgruppen. Har kurstillfället startats upphör möjligheten att avanmäla. Efter 14 dagar kan kursplatsen ej avbokas eller flyttas, men överlåtas. Vid sjukdom (läkarintyg) kan platsen flyttas. Näringsidkare omfattas ej av distansavtalslagen och anmälan till instruktörsutbildning är för dessa bindande från första dagen.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/